Äänimajakka havaitsee risteyksen aukkokohdasta tielle pyrkivät eläimet ja karkottaa ne ihmispuheella takaisin tulosuuntaansa.

Valtatie 8 edelläkävijä riistakolareiden ennaltaehkäisyssä

Pohjamaalla valtatie 8:lla on pahimman hirvionnettomuusriskin alueita varustettu välkkyvillä varoitusmerkeillä, parannettu riista-aidan toimivuutta äänimajakoilla ja panostettu autoilijoiden tiedottamiseen.

Teksti Joni Saunaluoma Kuvat Innotrafik ja Joni Saunaluoma

Julkaistu7.11.2025

Rannikko-Pohjanmaan riistakeskusalueen halkaisee koko matkalta kasitie, joka paikka paikoin kulkee hyvin lähellä merta. Hirvet liikkuvat tien tuntumassa ja erityisesti Vaasasta koilliseen on yksi Suomen suurimmista riskeistä joutua hirvionnettomuuteen.

Neljä vuotta sitten Vaasan koillispuolelle Vassorin kohdalle rakennettiin runsaan viiden kilometrin pituinen riista-aita ja sen yhteyteen eläimille tarkoitettu alikulku, jonne aidan on tarkoitus ohjata eläimet.

Hirvet eivät ottaneet alikulkua heti käyttöönsä. Ne yrittivät ylittää tien risteysalueille aitaan jääneistä aukoista. Tultuaan T-risteyksestä tielle, vastapuolen aita esti ylikulun, eikä eläin päässyt tieltä pois. Hirvet juoksivatkin väkisin aidan yli, vaurioittaen sitä useammasta kohdasta. Suurriistavirka-apu (SRVA) joutui karkottamaan eläimiä pois tiealueelta ja uusi aita vaati korjausta.

Ihmispuhetta hirville

Kuultuaan ongelmasta teollisuuden turvaratkaisuja kehittelevä Innotrafik ajatteli, että heillä voisi olla ratkaisu. Suojateiden jalankulkijoista varoittavissa kapseleissa ja teollisuuden äänivaroittimissa käytettyä tekniikkaa hyödyntäen he kehittivät äänimajakan.

Äänimajakan ideana on havaita tiealueelle pyrkivät eläimet ja karkottaa ihmispuheella eläin takaisin tulosuuntaansa, jottei tämä joudu aitojen väliin tiealueella. Laite toimi ja herätti kiinnostusta.

Optimaalinen varoitusmerkki on ohjelmoitu välkkymään aamu- ja iltahämärissä.

Välkky varoittaa autoilijoita

Samaan aikaan Pohjanmaalla otettiin käyttöön ensimmäinen optimaalisesti varoittava välkky-hirvivaroitusjärjestelmä. Optimaalinen varoitusmerkki on ohjelmoitu välkkymään aamu- ja iltahämärissä, jolloin onnettomuusriski on suurimmillaan. Merkeistä haluttiin lisää käyttökokemuksia ja kasitielle asennettiin ELY-keskuksen johdolla kolme ensimäistä 2–3 kilometrin pituista varoitusosuutta.

LähiTapiola Pohjanmaa oli tiedostanut valtatie 8 hirvieläinonnettomuusriskit ja halusi saada uudenlaisia varoituslaitteita parantamaan liikenneturvallisuutta. LähiTapiola lahjoitti paikallisille riistanhoitoyhdistyksille varoituslaitteet, jotka yhdistykset antoivat ELY-keskuksen hallintaan.

Hyvien kokemusten perusteella Vassorinlahdelle asennettiin äänimajakat myös muihin riista-aidan aukkokohtiin, yhtä lukuun ottamatta. Valitettavasti tänä vuonna jäljelle jääneestä aukosta harhautui metsäkauris ajoradalle vakavin seurauksin. Lahjoitukset saivat jatkoa ja nyt siinäkin kohdassa on äänimajakka.

Riista-aidan päähän kulkukohdalle asennettiin reaaliajassa varoittava hirvivaroitusmerkki, joka eläimen havaittuaan alkaa välkkyä. Lisäksi optimaalisen varoituksen osuuksia on asennettu nyt kasitien varteen Närpiöstä Kokkolaan yhteensä 13 pahimpaan onnettomuuskohtaan. Paikat on määritelty riistanhoitoyhdistysten SRVA-tehtävätilastojen perusteella yhteistyössä ELY-keskuksen kanssa.

Hirvet, peurat ja kauriit eivät tunne liikennesääntöjä, mutta törmäyksiä voi yrittää pienillä teoilla ennakoida ja välttää. Entä mitä pitäisi tehdä, jos pelti kuitenkin rytisee? Kuuntele Sorkkia ja sarvia -podcastin uusin jakso Hirvieläimet liikenteessä tästä tai Spotifysta.

Hirvieläimet liikenteessä

Suojaa suurriistavirka-avulle

Esiin nousi huoli myös teiden varsilla toimivien metsästäjien ja SRVA-toimijoiden turvallisuudesta ja joidenkin autoilijoiden välinpitämättömyydestä.

Merkkejä valmistanut Innotrafik halusi testata teollisuudessa käytössä olleita henkilövaroittimia SRVA-tehtäviin osallistuville. Niitä on nyt LähiTapiolan lahjoituksen turvin annettu Rannikko-Pohjanmaan jokaiselle riistanhoitoyhdistykselle.

Laite kiinnitetään hartian seutuville vaatteisiin. Ja se yksinkertaisuudessaan vilkkuu molempiin suuntiin lisäten pimeällä tienvarressa olevan havaittavuutta.

Vaatteeseen kiinnitettävä henkilövaroitin lisää SRVA-toimijan näkyvyyttä.

Sovellus autoilijoille

Viimeisimpänä Innotrafik on kehittänyt autoilijoille mobiilisovelluksen, joka varoittaa ajon aikana hirvieläinten kulkupaikoista.

Mitkään varoitukset eivät kuitenkaan auta, elleivät autoilijat ota niitä vakavasti. Syksyllä toteutettiin kaikkien mukana olleiden toimijoiden kesken riistavaroituskiertue, jossa pysähdyttiin Rannikko-Pohjanmaan eri paikkakunnilla markettien pihoissa. Ohikulkijoille ja kiinnostuneille kerrottiin kulkupaikkojen huomioimisesta, kolaripaikan merkitsemisestä, mobiilisovelluksesta ja muusta aiheeseen liittyvistä.

Riistavaroitus-mobiilisovellus

Ilmainen sovellus, joka toimii puhelimen taustalla ja varoittaa autoilijaa puheäänellä riistaeläinten kulkupaikoista, kuten riista-aitojen päistä ja kulkuaukoista. Metsästäjät voivat merkitä sovellukseen varoitusalueita meneillään olevasta jahdista ja SRVA-henkilö käynnissä olevasta tehtävästä.

Metsästäjälehti
Yksityisyyden yleiskatsaus

Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen.